Sistem „esDnevnik“ koji se koristi kao elektronski dnevnik u školama nebezbedan je i neodrživ s obzirom na to da firma koja je Ministarstvu prosvete prodala softver i dalje ima isključivu kontrolu nad njim, ističe se u izveštaju Državne revizorske institucije. Ovaj sistem ministarstvo je pre četiri godine nabavilo za 1,6 miliona evra i to na tenderu na kom je mogla da pobedi samo kompanija „Tesla“ sa kojom je sarađivao tadašnji ministar Mladen Šarčević, otkrio je KRIK ranije.
Piše: Milica Vojinović
Državna revizorska institucija ističe u izveštaju o svrsishodnosti poslovanja da je jedan od ključnih problema u korišćenju elektronskih dnevnika to što nije obezbeđeno njihovo funkcionisanje u slučaju raskida saradnje sa firmom koja ih je proizvela i održava ih.
Firma „Tesla“, koja je proizvela program, zadržala je autorska prava nad njim, pa ne postoji mogućnost da posao preuzme neka druga kompanija, o čemu je KRIK ranije pisao.
Zbog toga ministarstvo svake godine obnavlja ugovor sa ovom kompanijom i plaća joj dodatni novac. Već prve godine nakon uvođenja elektronskih dnevnika, podsetimo, ministarstvo se obavezalo da, osim 1,6 miliona evra za uvođenje, „Tesli“ isplati još 800.000 evra za održavanje softvera u toj školskoj godini.
DRI zbog toga preporučuje ministarstvu da obezbedi sebi isključiva prava za upravljanje ovim programom, a ne da bez njegove kontrole to radi kompanija „Tesla“.
Drugi problem koji je istakla DRI je korišćenje ličnih podataka koji se unose u elektronske dnevnike, a koje nije u potpunosti sa zakonom. Zbog toga ova institucija preporučuje ministarstvu da obezbedi zaštitu ličnih podataka i obaveže „Teslu“ da podatke obrađuje u skladu sa zakonom.
Da lični podaci učenika koji se unose u ove dnevnike nisu bezbedni isticao je i Poverenik za zaštitu podataka o ličnosti još pri uvođenju ovog programa u škole.
DRI podseća da su se problemi sa korišćenjem programa „esDnevnik“ javili nedugo nakon njegovog uvođenja. Tako, sredinom 2020. roditeljima je izašlo obaveštenje da isprobaju novi portal „eŠkola“ i prikazale im se informacije koje su ukazivale da će korišćenje ovog portala morati da se plaća. Tek nakon javne reakcije roditelja ministarstvo je saopštilo da firma „Tesla“ samoinicijativno ubacila ovu opciju, da nemaju ništa sa portalom „eŠkola“ i od „Tesle“ tražili da ukine mogućnost pristupa tom portalu, što su oni uradili.
Mnogi roditelji su, međutim, pre reakcije ministarstva uneli svoje podatke, zbog čega je reagovao i Poverenik za zaštitu podataka o ličnosti.
Osim ovoga, dešavalo se da ni roditelji ni nastavnici ne mogu da pristupe sajtu, a jednu od ovih situacija ministarstvo je pravdalo hakerskim napadima na servere na kojima se program nalazi.
Ipak, najproblematičniji je način na koji je program „esDnevnik“ nabavljen, i to od kompanije sa čijim vlasnikom je tadašnji ministar prosvete Mladen Šarčević ranije sarađivao.
Uslovi tendera krojeni za jednu firmu
Uslove tendera koji je raspisalo ministarstvo mogla je da ispuni samo firma „Tesla“.
Jedan od kriterijuma bio je da posao može da dobije samo firma koja je u prethodne tri godine uvela program u minimum 50 škola u 10 različitih gradova Srbije. Dati su i nerealno kratki rokovi – iako je tender raspisan sredinom godine elektronski dnevnici trebalo je da se isporuče do septembra, odnosno do početka školske godine.
Ove uslove ispunjavala je samo „Tesla“ jer godinu dana ranije ustupila je ministarstvu program u okviru pilot projekta digitalizacije obrazovanja.
Nijedna druga firma nije se prijavila na tender, pa je „Tesla“ u okviru konzorcijuma sa državnom kompanijom „Telekom Srbija“ dobila posao vredan 1,6 miliona evra. Vlasnici nekih kompanija su za KRIK tada naveli da su bili zainteresovani za ovaj posao, ali da se na tender nisu prijavili upravo zbog spornih uslova konkursa.
KRIK je otkrio i da je vlasnik kompanije „Tesla“ Andrej Bezjak sarađivao sa ministrom prosvete Mladenom Šarčevićem dok se on bavio privatnim biznisom.
Šarčevićeva privatna škola „Ruđer Bošković“ bila je prva u Srbiji koja je uvela programe za elektronsko obrazovanje koje su nudile Bezjakove firme i u to vreme javno je promovisao kvalitet usluga koje su ove kompanije pružale.