Prikriveno oglašavanje Malog u „Politici“

Prikriveno oglašavanje Malog u „Politici“

Dnevne novine „Politika“ objavile su tekst o navodnim uspesima gradonačelnika Siniše Malog u kojem čitaocima nisu jasno stavili do znanja da je u pitanju plaćeni oglas. Sagovornici KRIK-a kažu da je time ovaj dnevni list prekršio kodeks, dok se urednik „Politike“ ne slaže s tim.

Piše: Milica Vojinović

U mesecu kada je najavljena smena gradonačelnika Beograda Siniše Malog, nakon brojnih afera u koje je upleten, u jednom od najstarijih domaćih listova osvanuo je tekst koji pokušava da ga prikaže u pozitivnom svetlu.

Gradska vlast sa gradonačelnikom Sinišom Malim nastavlja sa ambicioznim projektima kako bi Beograd bio udobnije mesto za život naših sugrađana“, piše u tekstu koji je „Politika“ u nedeljnom izdanju objavila na dve strane.

Ovaj članak s naslovom „Beograd na koji smo ponosni“ obiluje hvalospevima o navodnim uspesima gradskih vlasti.

Siniša Mali (beograd.rs)

Kroz tekst se vrši poređenje trenutnog stanja sa 2013. godinom i rezultatima prethodne gradske vlasti poput duga koji je ona ostavila. Navodi se da su „za samo tri godine u Beogradu napravljeni ozbiljni reformski procesi u gotovo svim sferama ekonomije i društva“, nabrajaju se građevinske investicije poput „Beograda na vodi“, novootvorenih šoping centara i renoviranje nekoliko trgova i ulica u Beogradu. Promovišu se i započeti, ali nezavršeni projekti gradske vlasti, poput izgradnje fontane na Slaviji.

Uz tekst su objavljene fotografije gradonačelnika Malog kako postavlja kamen temeljac i kako se pozdravlja sa decom tokom obilaska parka, kao i 3D prikazi objekata čija je izgradnja započeta ili planirana.

Jedino što razlikuje ovaj tekst od ostalih jeste tanak okvir i sitni brojevi odštampani na dnu strana. Oni su, prema rečima v.d. glavnog urednika „Politike“, jasan pokazatelj da je u pitanju plaćen oglas.

Sagovornici KRIK-a, međutim, smatraju da čitaocima nije najjasnije predočeno da je reč o plaćenom tekstu i da su time prekršena novinarska pravila.

Prikriveno oglašavanje

Tamara Skrozza, novinarka i članica Saveta za štampu, kaže da je „Politika“ prekršila novinarski kodeks jer oglas mora da bude jasno naglašen. Broj u dnu teksta nije dovoljan znak za čitaoca da je reč o oglasu.

Ideja (Kodeksa) je da običan čitalac ili čitateljka može da razlikuje taj tekst od ostatka novina i da im bude jasno, čim to vide, da je sadržaj plaćen. U ovom slučaju to nije urađeno.“

Zakon o oglašavanju zabranjuje prikriveno oglašavanje državnih organa i nosilaca javnih vlasti, kaže advokat Miloš Stojković.

Zakon postavlja minimum – kod prikrivenog oglašavanja kaže da mora da postoji oznaka prepoznatljivosti, na primer ’plaćen prostor’, ’oglasna poruka’ ’promo’ ili slično, ali on ne kaže koliko to treba da bude vidljivo da bi se tretiralo kao oznaka prepoznatljivosti“, kaže on.

Stojković objašnjava i da broj i okvir ne moraju da budu oznake prepoznatljivosti.

Ako vi ne možete iz tog broja da shvatite da se radi o oglasnoj poruci, onda to ne bi bila oznaka prepoznatljivosti“, kaže Stojković.

Iz „Politike“, međutim, ističu da je način na koji je oglas obeležen dovoljan da čitaoci zaključe da je reč o plaćenom oglašavanju i da zakon, koji je iznad kodeksa, od njih ne traži više od toga.

„Politika“ je u junu prošle godine objavila tekst „Sud ih kažnjava, a stranci nagrađuju“ u kome je napala KRIK pokušavajući da dovede u pitanje kredibilitet naše organizacije i nagradu za istraživačko novinarstvo koju smo dobili. U tekstu piše da je naša priča o gradonačelniku Beograda Siniši Malom i kupovini 24 stana u Bugarskoj „manjkava“, da nismo proverili svu dokumentaciju, te da su „neki detalji sporni“. Novinarka „Politike“ u tekstu nije iznela nijedan argument u prilog svojim tvrdnjama.

Da li čitalac zna, ne zna, da li čitalac zna latinicu, ćirilicu, da li čitalac gleda samo slike ili čita samo sport, možemo da pričamo o raznim stvarima. Ovo je trenutno situacija u kojoj je sve potpuno čisto, tekstovi uokvireni imaju brojku dole, ja ne vidim da je tu išta sporno“, kaže Žarko Rakić, v.d. glavnog i odgovornog urednika „Politike“.

Rakić dodaje da svi redovni čitaoci tačno mogu da uoče razliku između strana koje su informativne i plaćenih koje nemaju ova dva obeležja – okvir i broj.

Mislite da moramo da vodimo računa o čitaocima koji prvi put uzmu ‘Politiku’ u ruke, pa to tako ne možemo. Znači, mi vodimo računa o našim stalnim čitaocima. A ad hoc čitaoci sigurno da će takođe da uoče razliku“, kaže on.

Prema informacijama dobijenim iz oglasnog odeljenja u „Politici“, cena ovakvog oglasa iznosi više od 300.000 dinara. Nije, međutim, poznato koliko novca je plaćeno za tekst o gradskoj vlasti i gradonačelniku Siniši Malom, niti iz kog izvora.

Novinari KRIK-a poslali su pitanja Gradu Beogradu u vezi sa tekstom – kojim povodom je objavljen, iz kojih izvora je plaćen i koliko, ali odgovor nisu dobili.

Pročitajte sva KRIK-ova otkrića o Siniši Malom na ovom linku.

1 Comment

  1. borisii kaže:

    Otac moj pokojni se vrti u grobu. Sta uradiste od Politike. Majmuni

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *