Komentarišući novu priču KRIK-a ekonomista Milan Kovačević kaže da je posao u kome je kontroverzni biznismen Stanko Subotić za 47 miliona evra prodao deo svoje zemlje firmi „Vansi“ koja je dobila beogradski aerodrom na koncesiju fingiran, a cena naduvana. Kovačević smatra sukobom interesa to što je Subotić poslovni partner bivšem portugalskom ministru čija je advokatska kancelarija savetovala Vladu Srbije oko koncesije, a pre toga sarađivala i sa „Vansijem“.
Piše: Dragana Pećo
Francuski „Vansi” krajem 2018. kupio je od Stanka Subotića nešto manje od 11 hektara zemlje kod beogradskog aerodroma i to za 47 miliona evra – što je četiri puta više od cena koja je bila navedena u prilogu ugovora o koncesiji do kog je ranije došao KRIK. Ova zemlja „Vansiju” je potrebna zbog proširenja aerodroma i nakon kupovine uključili su je u „opseg koncesione imovine“. Ovo znači da je novac koji su isplatili Subotiću uračunat kao deo njihovih ulaganja u aerodrom na koja su se obavezali ugovorom o koncesiji.
Ekonomista Milan Kovačević, stručnjak za strana ulaganja, smatra da je cena od 47 miliona evra „neverovatno visoka“.
„Ovo je sve prilično fingirano da bi se kupovinom zemljišta ostvarila investicija. Tako velika cena verovatno je poslužila da se nekome drugome naprave usluge. ’Vansi’ kupuje baš ovo zemljište i daje tu veliku cenu, a onda deo tog novca ide za neke druge svrhe. A interes je prvo naduvati cenu jer onda je veća investicija“, objašnjava Kovačević.
Nakon što je „Vansiju“ prodao zemlju, Subotić je 2019. godine postao poslovni partner sa advokatom Žozeom Luiz Arnoom, bivšim portugalskim ministrom koji ima dvostruke odnose sa „Vansijem“, otkrio je KRIK. Naime, Arno i njegova advokatska kancelarija još 2012. savetovali su „Vansi” pri kupovini kompanije „ANA – Aerodromi Portugala”, a sada je predsednik upravnog odbora upravo ove kompanije.
Zanimljivo je i to da je Arnoova advokatska kancelarija „CMS Rui Pena & Arnaut“ 2016. savetovala i Vladu Srbije oko razvoja beogradskog aerodroma i bila u timu koji je Vladi predložio da aerodrom da pod koncesiju. Arno je novinarima KRIK-a rekao da on lično nije učestvovao u tome, ali ekonomista Kovačević upozorava da je ovde očito prisutan sukob interesa.
„Njegovo pravdanje da on lično nije radio kao savetnik nema nikakve veze. Ako je on jedan od vlasnika, osnivača, onda je nesporno to pravno lice (advokatska kancelarija) u sukobu interesa, i on, naravno, kao prvi čovek tog pravnog lica“, napominje Kovačević.
Ugovor o koncesiji beogradskog aerodroma koji je Vlada Srbije sklopila sa francuskom kompanijom „Vansi“ pre tri godine, uprkos najavama zvaničnika, do danas nije obelodanjen javnosti. „Vansi“ je ugovorom dobio prava da upravlja aerodromom narednih 25 godina, uz obavezu da u njega investira 732 miliona evra.
Na pitanja novinara KRIK-a o kupovini zemljišta iz „Vansija“ je novinarima KRIK-a rečeno da je to učinjeno jer im je zemlja bila potrebna za proširenje aerodroma, kao i da više neće kupovati Subotićeve zemlje.
Subotić nije odgovorio na pitanja, a njegov advokat rekao je novinarima da je u Švajcarskoj tužio međunarodnu novinarsku mrežu OCCRP čiji je KRIK član, kao i našu novinarku, zbog ranije priče o prodaji zemlje kod aerodroma koju smo objavili 2018. godine.
Više pročitajte u priči: Subotićeve veze sa koncesijom aerodroma: 47 miliona evra i firma sa advokatom čija je kancelarija savetovala Vladu